کد مطلب:161352 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

خلاصه ی اشکالات پیرامون اربعین سال 61 و پاسخ بدآنها
ما بجز كتاب مرحوم شهید قاضی طباطبائی رضی الله عنه، اثر دیگری كه پیرامون اربعین حسینی مستقلا نگارش شده و تفصیلا جوانب آن را بررسی كند، نیافتیم و لذا با توجه به دلائل مستند و متعدد آن شهید بزرگوار، كتاب ایشان را مبنای بررسی اربعین قرار دادیم.


شهید قاضی طباطبائی رضی الله عنه در كتاب خود كه پیرامون اربعین نگاشته است، مفصلا اشكالاتی را كه پیرامون این موضوع - آمدن اهل بیت علیهم السلام در بیستم ماه صفر سال 61 هجری - مطرح شده را پاسخ گفته اند؛ بعنوان نمونه ثابت می كنند قولی كه اهل بیت علیهم السلام یك ماه در شام مانده باشند و بعد راهی كربلا شده باشند، - آنطور كه برخی بر این گمانند - مدركی ندارد و صحیح نیست؛ چرا كه نه ناقل آن و نه روایت آن مشخص نیستند و سید ابن طاووس رضی الله عنه در اقبال آنرا فقط نقل كرده، منتها نه بطور مشخص، بلكه به شكل احتمال بیان شده و لذا قابل استناد و اعتماد نیست. [1] .

دلایلی برای نفی اربعین در سال 61 هجری گفته اند و عمده ی آنها را محدث حاج میرزا حسین نوری رضی الله عنه در كتاب لؤلؤ مرجان آورده است؛ كه پاسخ آنها را مرحوم شهید آیت الله قاضی طباطبائی رضی الله عنه بطور مفصل بیان می كنند، كه برای نمونه با اختصار مواردی را ذكر می كنیم:


[1] تحقيق درباره ي اول اربعين سيدالشهداء عليه السلام، ص 45.